18 Aralık 2005

Kapama (Kuzu kapama)


Kapama bir Ankara yemeğidir. Annem bu yemeği özellikle yemek davetlerinde yapar. Benim de artık bir Ankara’lı olarak Ankara’ya özgü bir yemeği sayfama koymazsam olmazdı...Yemek kitaplarında kapama tarifleri vardır ama benim tarifim değişik. Bunu yapmakta tek sorun bir küp edinmektir. Annemde bu küpten 2 tane varmış, birini bana vermişti.

Yapılışı : Kuzu budundan daha iyi sonuç alınır. Et, kemikli-kemiksiz irice parçalara ayırtılır. Arpacık soğanları ayıklanır.


Yıkanıp süzülmüş et ve soğanlar tuz ve karabiberle harmanlanır. Küpün içi zeytinyağ ile yağlanır. Et ve soğanlar içine doldurulur. Küp, ağzı tencereye gelecek şekilde kapatılır. Zaten “kapama” adı da buradan gelmektedir. Tencereye su ve bir parça et (küpün dışına) konur.

Su kaynayınca ağır ateşe alınır. Küpün dışındaki et pişinceye kadar ağır ateşte pişirilir. (~ 4-5 saat) Suyu azalırsa kaynar su eklenir. Bu arada pirinç ıslatılır. Tenceredeki suya pirinç salınır ve pilav yapılır. Demlenmesi için üzeri örtülür, sonra küp çıkartılır, etler ortada etrafında pilav olur ama benim büyük tencerem olmadığı için tenceredeki suyu ayrı bir tencereye aldım ve pilavı onda pişirdim.Pilav, et ve pişmiş soğanlarla servis yapılır.

24 yorum:

munev dedi ki...

goruntu harika tadininda cok guzel oldugu belli mis gibi kokusu buraya kadar geldi.eline saglik sevgili Hulya kardesim size afiyet olsun diyelim bizde goruntuyle yetinelim degilmi.saglik ve sevgiyle kal..

Nese dedi ki...

Hülya hanim, kullandiginiz küp ün ici de disi gibi saf toprak mi, yani,ici kaplama yapilmis küplerden mi, degil mi?
Avrupa da toprak malzemelerin besinle temas eden yerlerini bir madde ile kapliyorlar, buna göre yemegin pisme ve lezzetin de degisiklikler oluyor, bu yüzden bilmek isterdim.....selamlar.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili Münevver, bu et yemeği gerçekten de çok lezizdir. Ben eti çok sevmememe rağmen benim de zevkle yediğim bir yemektir.
Sevgili Neşe, sayfanı da bu arada gezdim. Küpün içi başka bir madde ile kaplı değil. Bildiğimiz toprak kap işte.
İlginize teşekkürler...

FIREFLY dedi ki...

merhaba hülya hanım , kuzu kapama çok lezzetli görünüyor gerçekten,elinize sağlık.küpün dışındaki et , pişip pişmediğini anlamak için mi dışarda kalıyor ?

Serpilce dedi ki...

Sevgili Hülya,
Ellerine sağlık,görüntü harika tadıda bir okadar güzeldir.zaten bana et olsunda .
Afiyet olsun.Bolu'ya geleceğieni söylüyorsun inşallah görüşürüz.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili Kiraz,
evet etin pişip pişmediğini anlamak için bir parça dışarıda bırakılıyor.
Sevgili Serpil, ilgine teşekkür ederim. Seninle tanışmayı çok isterim

akçahan dedi ki...

Hülya Hanım çok lezzetlidir eminim.
Afiyet olsun sizlere. Ben bu tarz değişik yörelere ait kapama,testi kebab türlerini denemeye meraklıyım, suda ters çevrileni ilk kez duydum. Teşekkürler ayrıca.Ağzı hamurla kapanan v.b. vardı notlarım arasında ama bu daha farklı. Ellerine sağlık, muhabbetle meslektaşım.

sennur dedi ki...

Sevgili Hülya,
Çok lezzetli bir et yemeği olduğu belli. Size afiyet olsun, biz de resmini seyredelim:)))
Ben, toprak güveç kaplarını çok kullanıyorum, yemeğin lezzeti bambaşka oluyor.
Ellerinize sağlık, sevgiyle kalın.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili Akçahan ve Şennur,
Düşündüm de galiba yöresel yemeklere daha fazla ilgi duyuyorum. Toprak kaplar da geçmişden beri Anadolu'da kullanılmakta.
Yorumlarınız için teşekkürler.

tuhfe dedi ki...

Ellerinize sağlık. Benim de torak kaplara ilgim vardır. Güvecim kırıldı yok artık. Onda pişen yemek bambaşka oluyordu. Ben bu testiye benzer bir şey bulabilirsem ilk işim tarifinizi denemek olacak.
Sevgilerle.

evperisi dedi ki...

TEK KELİMEYLE ŞAHANE...

Elifce dedi ki...

Merhaba, benim anladığım kadarı ile sizin elinizin değdiği herşey güzel oluyor.Sayfanıza baktığımda hepsi birbirinden güzel nereye yazacağımı şaşırdım.Takılar olsun, Boyama olsun, yemek ve diğerleri... vs. harika daha ne söylenebilinirki.

Deniztuzu dedi ki...

Ablacım bende Ankara'lıyım.
Bizdede kapama yaparlar ama bizim küpün üstü delik olur buharı çıksın diye birde tenceredeki suyun içine pilav yaparlar , etin pişmesine yakın pirinçleri salarlar sonrada pilavı bir tabağa alıp eti üzerine boca ederler
sizinde ellerinize sağlık
Ha bir de pilavında altına yufka (pişmiş yufka) sererler
sevgiler...

özlem dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Hülya YILMAZ dedi ki...

Tuhfe'cim umarım benzer bir toprak kap bulup denersin.
Evperisi ilgine teşekkür ederim ama senin yemeklerin de göze çok hitap ediyor.
Sevgili Elif, sayfama hoş geldin. İltifatlarına teşekkür ederim.
Deniztuzu, Bu küpün de üst tarafında (üst yan) deik var. Tarifte olduğu gibi pirinç küpün etrafındaki suya salınıyor ama yufkalı hiç duymamıştım.

özlem dedi ki...

Merhaba Hülya Abla,
Nihayet muhteşem sitene ve müthiş yemeklerine yorum yapabileceğim.Hergün acaba bugün ne yemeği yapmış hangi güzellikleri göreceğim diye merakla açıyorum siteni.
Çok başarılısın biliyorum ve daha da başarılar seninle olsun diyorum.Sevgiyle kal.

ycurl dedi ki...

Ne guzel bir sayfa hazirlamissiniz. Ayrintili verilmis tarifler (ozellikle yoresel tarifler cok hosuma gitti), taki ve boyama isleri.. Baskalari da yazmis ama tekrarlamakta bir sakinca yok elinize neye degse guzel oluyor sanirim.

Oya Kayacan dedi ki...

Sevgili Hülya, bu yemeğe Ankara Mutfak Kültürü ve Yemekleri kitabından bakar bakardım da, hiç yapılası bir yemek gibime gelmezdi. Şimdi kıyı kıyı Beykoz'a doğru uzanıp bir küp bulmaya kaldı iş... Deniz Tuzu'nun dediği yufka meselesi bu kitapta da yok.

makbule dedi ki...

Sevgili Komşum yaptığın nefis yemeklerin tadına baktığım için çok şanşlıyım.Yaaa insan bu kadar mı lezzetli şeyler yapar,iyi ki emekli olmuşsun.O enfes kekini de sitene koy.Eşim keki sevmez ama büyük bir iştahla yedi.Ellerine sağlık Canım arkadaşım.

yelda aksu dedi ki...

Hulyaci m ellerine ve emegine saglik, ne guzel ve ozel bir paylasim olmus, tam esime gore bir tarif, boyle bir kup edinmeye calisacagim:)

bünyamin dedi ki...

hülya hanım ben Kazanlıyım. bizim evde çok yapılır kapama. ama kısık ateşte 3 saatte pişer. birde ilave olarak etler kırmızı pul biber, karabiber ve domates salçası (ELDE YAPILANI MAKBULDÜR.) sosuna bulanarak testiye koyulur. yalnız sos fazla olmamalıdır. miktarı iyi ayarlanmalıdır. kapamanın orjinali oğlak etinden yapılandır. bulunmazsa kuzu eti de kullanılır. bu yemek Kazan, Kızılcahamam, Güdül ve Ayaş bölgesinde yaygın olarak yapılır. yalnız ne yazık ki genç nesil pek bilmez. son zamanda Kazanda sık sık gündeme getiriyorum. Toprak Tv'ye de çekim yaptırdım. yayınlandı. sübüre'nin mantı tarafından erozyona uğratılması gibi bununda yok olmasını ya da başka isme dönüşmesini istemiyorum. gündeme getirdiğiniz için teşekkür ederim.
bünyamin zile

bünyamin dedi ki...

hülya hanım ben Kazanlıyım. bizim evde çok yapılır kapama. ama kısık ateşte 3 saatte pişer. birde ilave olarak etler kırmızı pul biber, karabiber ve domates salçası (ELDE YAPILANI MAKBULDÜR.) sosuna bulanarak testiye koyulur. yalnız sos fazla olmamalıdır. miktarı iyi ayarlanmalıdır. kapamanın orjinali oğlak etinden yapılandır. bulunmazsa kuzu eti de kullanılır. bu yemek Kazan, Kızılcahamam, Güdül ve Ayaş bölgesinde yaygın olarak yapılır. yalnız ne yazık ki genç nesil pek bilmez. son zamanda Kazanda sık sık gündeme getiriyorum. Toprak Tv'ye de çekim yaptırdım. yayınlandı. sübüre'nin mantı tarafından erozyona uğratılması gibi bununda yok olmasını ya da başka isme dönüşmesini istemiyorum. gündeme getirdiğiniz için teşekkür ederim.
bünyamin zile

Cüno dedi ki...

B u yemek bizim de geleneksel aile yemeğimiz. Biz Ayaş kapama olarak biliriz. Hatta İzmir ve İstanbuldaki kuzenlerime Ayaş'a kadar gidip bu küplerin büyük ve küçük boylarından birer tane aldım. Bir de arpacık soğanları küpe yerleştirmeden önce biraz tereyağı ile kavurursanız lezzet katar.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Bünyamin Zile, verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Benim eşim de Kazan'lı. Ama eşimin ailesinde hiç pişirildiğini görmedim.

Sevgili Cüno, zaten bu toprak kapamalar Ayaş'ta satılıyor. Çıkış yeri Ayaş herhalde.
Soğanların kavrulduğunu duymamıştım. İyi fikir. Deneyeceğim.
teşekkür ederim.