30 Mart 2006

evde kefir yapmak...



Evde kefir yapmaya başladım. Bu faydalı besin maddesi hakkında biraz bilgi vereyim.

Kefir, Kuzey Kafkasya kökenli fermente bir süt ürünüdür. Yoğurt ve diğer fermente süt ürünleriyle karşılaştırıldığında içerisinde bulunan maya , laktik asit ve asetik asit bakterileriyle daha geniş bir mikrofloraya sahiptir.
Kefir üretimi sırasında fermentasyon sonucu karakteristik tad ve aroma oluşur, insan sağlığı üzerine etkili maddeler ortaya çıkar. Kefirin sevilerek tüketilmesi, ferahlatıcı özelliği ve antibakteriyel etkisi süt asidi fermentasyonu sonucu oluşan laktik asitten ileri gelir. Kefirde oluşan asetik asit, H2O2 (hidrojen peroksit) gibi maddelerin patojen bakterilere karşı antagonistik etki gösterdiği tespit edilmiştir. Sürekli içildiğinde kefirle birlikte vücuda alınan bakteriler, özellikle de laktobailler bağırsaklara yerleşerek buradaki mikroflorayı düzeltmekte, ürettikleri asitler ve antibiyotik benzeri maddelerle hastalık yapan bakterileri ortadan kaldırmaktadır. Yapılan araştırmalarla kefirin kanser hücrelerinin gelişimini baskılayıcı, durdurucu özelliğe sahip olduğu tespit edilmiştir.
Kefir kesinlikle bir ilaç olarak algılanmamalı, insan sağlığını destekleyici önemli bir gıda olarak düşünülmelidir.

KEFİR ÜRETİMİ
Kefir üretiminde yağlı veya yağsız süt kullanılabilir. Kefir taneleri, pastörize edilmiş 25 C'deki (oda sıcaklığı) süte konur ve yaklaşık 24 saat aynı sıcaklıkta mayalanmaya bırakılır. Bu süre sonunda jel (yeni tutmuş yoğurt kıvamı) haline gelmiş karışımı bir süzgeçten geçirmek suretiyle ayrılan mayalar (sudan geçirilerek) sonraki üretimler için aynı şekilde kullanılır. Elde edilen kefirin sevilerek içilmesi için soğutulduktan sonra tüketilmesi önerilir. Elde edilen kefirin raf ömrü 4 C'de 10 gündür.
Ayrılan kefir taneleri kaynatılmış-soğtulmuş su içerisinde 4 C'de bir hafta saklanabilir. Kefir taneleri uzun süre kullanılmayacaksa, çevre sıcaklığında uygun hijyen koşullarında kurutulup (yaklaşık 48 saat) kapalı bir kapta veya tanelerin üzerini örtecek kadar süt içerisinde derin dondurucuda 1 yıl saklanabilir. Bu şekilde saklanan taneler kullanılacakları zaman birkaç aşamadan sonra eski aktivitelerine kavuşurlar.
Kefir üretiminde bakır, aliminyum gibi aşınma etkisi olan metal kaplar kullanılmamalıdır.
Kefir taneleri, Ankara'da Ankara Ünv. Ziraat Fakültesi'nin süt ürünleri satış kısmında (Esenboğa Yolu-Aydınlıkevler karşısı) satılıyor. Yukarıdaki bilgiler de fakültenin hazırladığı dokümandan alınmıştır. Diğer şehirlerde ne şekilde bulunabileceğini bilmiyorum. Soğuk olarak içimi çok güzel. Hem faydalı hem de serinletici bir içecek.
Marketlerde satılan kefirden daha güzel olduğunu söylemeliyim...

Not: Uzunca bir süredir evde kefir üretemiyorum. Bu nedenle elimde kefir yok ve isteyenlere gönderemiyorum.

44 yorum:

sennur dedi ki...

Ben öğreci iken, annem, senin gibi evde yapar içerdi. Bir de, ne kadar çok kişiye maya verirsen, o kadar faydası olurmuş der, ha babam eşe dosta dağıtırdı. Faydalı bilgiler için sağol.
Sevgiyle kal:)))

Hülya YILMAZ dedi ki...

Şennur'cum ben de yeni başladım yapmaya. Mayası çoğaldıkça isteyenlere dağıtacağım. Hatta bir miktar dondurup saklamayı düşünüyorum.

Safran dedi ki...

Peyzaj Mimarlığı bölümünde master yaparken Ankara Üniversitesinde kefir satıldığını duymuştum ama unutmuşum ardından yıllar geçti, aslında gidip ben de almalıyım ve bizimkilere kendi yaptığım kefiri içirmeliyim...Hazır almıştım bir kez eşim tadını pek sevmedi, belki ev yapımı olunca sever...Teşekkürler Hülyacım :)

akçahan dedi ki...

Bilgiler için ve hatırlattığın için sağol Hülya. Sevdiklerinle birlikte, sağlıklı, uzun bir ömür dilerim.

sebboy dedi ki...

Yazı için çok teşekkürler...Bir de yazının sonunda tanıdık bir yer adı okumak beni dah da mutlu etti.

sebboy dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Sonia dedi ki...

Merhaba Hülyacim,
Bende hazir almistim bir kere, tadini begenmedik. Safran gibi bende kendim yapip denemeliyim. Yazinin linkini sayfamda verecegim. Faydali olmak adina. Sevgiler Sonia...

Nilay dedi ki...

Biz de iki hafta oncesine kadar evde kefir yapiyorduk Hulya Abla. Ben icemedim pek. Cok eksi geldi. Bakamadik biz kefirlere. Artik yapmiyoruz. Keske icebilseydik. Mucize icecek cunku bu kefir.
Sevgilerimle

Burcu dedi ki...

Kefiri hiç sevmiyorum ama ne kadar faydalı olduğunu biliyorum... Evde yapılışını katkısız olduğundan daha da faydalıdır eminim. Ellerinize sağlık, yarasın:))

Bu arada biblo gerçekten de çok şirin yaaa :)

evperisi dedi ki...

Laktik asit ihtivasıyla bağırsak gazlarına ve rahatlamaya birebir olan kefirin evde yapımını da sayenizde öğrenmiş olduk!
Teşekkür ederiz Hülya hanım...

Candan dedi ki...

Sevgili Hülya benim bloğun ilk sayfalarında kefir ile ilgili bir yazı yazmıştım oldukça ayrıntılı (kefirin yeni tanınmaya başladığı zamana rastlar)bayağıda ses getirmişti hatta tuhfenin kefir danesine isim bulma platformu bile açmıştık.Sanırım ismi de kefir can kaldı:))Mucize bir içecek sürekli alıyorum çok ta faydasını gördüm.Yalnız tadına alışmak gerekiyor tolere edilemiyorsa biraz su ile karıştırılabilir.Ama evde denemedim Bibloda biblo hani çokkk şirin:)))Sevgilerimle.

Adsız dedi ki...

MERHABA HÜLYA HN,

BEN DE GENÇKIZKEN BABAM İÇERDİ MİDESİ İÇİN AMA YILLARDIR UNUTMUŞTUK.YENİDEN GÜNDEME GELDİ,

ÜRETTİĞİNİZ ZAMAN BENDE RİCA EDEBİLİRMİYİM.
KEFİR TANELERİ DİYE BİR YAHOO GRUBA MAİL ATMIŞTIM AMA DÖNEN
OLMADI.

TŞK
ASUMAN ERCAN

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili Asuman Ercan,
size kefir tanelerini nasıl ulaştırabileceğimi bildirirseniz, memnuniyetle gönderirim.
e-mail adresim: hulyayilmaz@gmail.com

Nilüfer dedi ki...

Merhaba,
Ankarada halamda evde kefir yapıyor. Yalnız şu süzme işine pratik bir yol bulmuş. Küçük bir kese dikmiş şifondan kefir tanelerini ona koymuş. Mayalanınca ipinden çekip çıkartıyor ve yıkıyor. Çoğaldıkça ayırıyor.
Denemek isteyenlere söyleyeyim evdeki kefir içilebilir gerçekten. Satılanları ben içememiştim...
Bilgilendirdiginiz için teşekkürler Hülya hanım...
saygılar...

Adsız dedi ki...

selamlar. marketlerde satılan kefirlerin dibinde de taneler birikiyor. onlarla kefir çoğaltılabilir mi? deneyeniniz var mı?

Hülya YILMAZ dedi ki...

sevgili anonymous,
marketlerde satılan kefirin süzülmüş olması gerekir. yani içinde kafir tanesi yoktur.
hangi şehirdesiniz? yardımcı olabilirsem sevinirim.

derya durna dedi ki...

merhabalar.ben de kafir içiyorum.çok faydalı olduğunu biliyorum.umarım faydalarını ileriki yaşlarımızda görürüz.bizde evde fermantasyon yaparak içiyoruz.kesinlikle daha doğal ve dah alezzetli marketlere oranla.

Adsız dedi ki...

Merhaba hülya hanım,
Ben günde yaklaşık yarım litreyeden fazla tüketiyorum.Tabiki bu biaz masraflı oluyor.(maya tanesi bulamadığım için) Bende son olarak marketten aldığım süzülmüş 1 brd.kefiri 1lt sütün içinde 24 saat beklettim.(Yani yoğurt mayalar gibi.) Mayalandı ve tadıda güzeldi. Bu şekilde üretim yapabilirmiyim acaba. Bi sakıncası varmıdır. Sizce aynı özellikleri taşırmı.?

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili anonim,
öncelikle özür dileyeyim. buraya yanıt yazmayı unutmuşum. keşke mail gönderseydiniz.
ne güzel bu kadar fazla kefir tüketmeniz. bu aralar ben de hergün içmeye özen gösteriyorum.
hazır kefirle mayalanırmi bilmiyorum. hiç denemedim. aslında kefir mayası var. nerede oturduğunuzu yazmamışsınız.
kefirtaneleri@yahoogroups.com a üye olursanız. o grupta da aynı şehirde olanlar birbirine kefir mayası gönderiyor. hem geçmiş yazıları da okursunuz. çok faydalı bilgiler var.
http://www.kefirci.com/ u da öneririm.
ayrıca bana adres bilginizi gönderirseniz ben de size kefir gönderebilirim. daha dün bir arkadaşıma gönderdim. maya azaldı. biraz beklerseniz 10 gün içinde gönderebilirim.
sevgiler, sağlıklı günler...

Adsız dedi ki...

Sevgili Hülya hanım,
Önerdiğiniz siteler için çok m teşekkür ederim. Ben İstanbulda oturuyorum. Bu gruplardan üye olup maya isteyeceğim. Çok sağolun.
Sevgiler,Fidan Şahin

hülya dedi ki...

MERHABA. BENDE EVDE KEFİR ÜRETİP İÇMEK İSTİYORUM. FAKAT KEFİR TANESİ BULAMIYORUM. BANA KEFİR TANESİ GÖNDEREBİLECEK VEYA VEREBİLECEK BİRİ VARSA ÇOK SEVİNİRİM. SAKARYA DA İKAMET EDİYORUM. mail Adresim: hulis54@hotmail.com. tel.505 676 96 36 TEŞEKKÜRLER

bilal dedi ki...

slm kefir yapmak için kefir mayasına ihtiyacım var,bir hayır sever bana kefir gönderirse sevinirim.;K.Maraşta ikamet ediyorum.email:akdeniz_aksamlari@mynet.com

Adsız dedi ki...

hülya hanım biz istanbulda ikamet ediyoruz ve 1 aydır hiç bir yerde kefir mayası bulamadık ne aktarlarda nede cevremizdeki eşdosta lütfen bize yardımcı olun saygılar neşe

Adsız dedi ki...

hülya hanım size sormadan adresinizi kaydettim yesilsiyah lütfen kabul edin kefir temini için

Hülya YILMAZ dedi ki...

Neşe Hanım ömerhaba,
mail adresinizi yazmamışsınız o nedenle buraya yazmak durumunda kaldım. bende bir süre ihmal ettim ve kef,r danelerini öldürdüm. annem üreyince verecek bana yeniden. bana adresinizi bildirirseniz (mail adresime yazın lütfen, sayfamın başında var, kefir taneleri çoğalınca gönderirim. aktarlardan almanızı önermem. kefirtaneleri grubundan öğrendiğime göre iki tür kefir varmış. bazı kefirler uyku yapıyormuş. üniversiteden almak en uygunu.

mehmet karahan dedi ki...

www.sinbadkulucka.com adresinde kefir mayası satılıyor. Kavanoz içerisinde tarifiyle beraber gönderiyorlar.

Sanay dedi ki...

Herkese Merhaba
Uzun zamandır bende kefir arıyorum. Kargo ücreti bana ait olmak üzere kefir gönderebilecek arkadaşlar lütfen servettopuz@hotmail.com adresine mail atabilirlerse çok mutlu olacağım.
İlgilenecek arkadaşlara şimdiden teşekkür ediyorum.
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

arkadaslar kefır mayası temın etmek ısteyenler bana ulassın..
oktay_atan@hotmail.com

Adsız dedi ki...

Kefir içeceği, kefir mayası ile üretilir. Kefir içeceğini mayalayamazsınız. Yapsanız bile elde edeceğiniz ürün içine kefir içeceği ilave edilmiş, ılıkta bekleyip bayatlamış süt olurki bunun faydasından ziyade zararı dokunabilir.

Adsız dedi ki...

merhaba bende fazlasıyla kefır mayasın var sureklı evde yapıp ıcıyorum ..turkıyenın her tarafına yollayabılırım oktay_atan@hotmail.com

Adsız dedi ki...

Merhaba
Ben Reyhan OLGUN
İnternette bir ilanınızı gördüm ve size yardımcı olmak istiyorum.Ben evimde kefir mayası hazırlayıp İstanbul'un çeşitli semtlerındekı aktarlara satıyorum.İlgilenirseniz yada bu konuyla ilgili kefire ihtiyacı olan birilerini tanıyorsanız yardımcı olmak istiyorum.Çünkü bizim de burada yaşlı ve bakıma muhtaç bir teyzemiz var.Ve ona yardımcı olmak için u konuda elımden gelenı yapıyorum.
Görüşmek dileğiyle
İyi günler.
Tel:02122719024/05452132362

Adsız dedi ki...

merhaba bu harıka ıcecek hakkında bılgı almak ısteyen ve evde yapmak ıcın kefır tanesı ısteyenler bana ulasın oktay_atan@hotmail.com

celilcan dedi ki...

Merhaba hülya hanım ve diğer arkadaşlar.

Bir yaşındaki çocuğuma ve ailemdeki diğer bireylere kefir yapmak ve içirmek istiyorum.

Eşim yapabileceğimizi söyledi. Bende internetten araştırayım dedim.

Kefir yapımı için bulamayacağımız tek şey sanırım kefir tanesi, bunu bana gönderebilecek bir arkadaş olursa çok memnun kalırım

Mail adresim : bilgi@celilcan.com

Gönderebilecek arkadaş bana bu mail adresine yazarsa cok memnun kalırım

Adsız dedi ki...

ismim mehmet ocaklar.istasyon mah.volkan sk.2/3 saruhanlı manisa adresinde oturuyorum.acilen kefir tanelerine ihtiyacım var.allah rızası için gönderebilecek hayırsever insanlardan yardım bekliyorum.mehmetocaklar@mynet.com mail adresim...

muhammed dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

arkadaşlar, kefir tanelerini nerden bulabilirim diye araştırırken tesadüfen blogunuza girdim. Babam mide hastası ve kefirirn mideye çok iyi geldiğini söylediler. acilen kefir tanelerine ihtiyacım var. İstanbul beykozda oturuyorum. bana bu konuda yardımcı olabilecek varsa çok sevinirim.
fatma_tokalak@hotmail.com adresinden bana ulaşabilirsiniz. ilgili arkadaşlara şimdiden teşekkürler...

web tasarım dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
kefirmayasi.com dedi ki...

İyi Günler
Kefir Mayası Teminiyle ilgili;
Türkiye’de Lisanslı olarak bulabileceğiniz tek kefir mayası İNCİKEFİR MAYASI’dır
Bakanlık Onaysız ürünleri alarak Sağlığınızı Riske Atmayın !
İletişim:
http://www.kefirmayasi.com
http://www.incikefirmayasi.com

Adsız dedi ki...

KEFİR TANESİ İSTEYENLERE GÖNDERİLİR.İLKE ECZANESİ- ADANA-FİTOTERAPİST ECZACI AHMET İDRİS ULUTAŞ-O5379353475-

Adsız dedi ki...

Merhaba,ben Marmaris'ten Hüseyin;
Bende yıllardır kefir kullanıyorum,faydalarını anlatmaya gerek yok yeterince yazılmış,benim bakteri bilgisi olan arkadaşlardan öğrenmek istediğim,kefir tanesi bulamıyorsak,marketlerden aldığımız hazır kefirleri sütle mayalayabilir miyiz,sonuçta bu bir bakteri kültürü,ben bu yolla yıllardır kefir yapıp içiyorum,ilk bir kaç hafta iyi gidiyor,sonra kefirde tad değişiyor,ekşimsi olmaya başlıyor,tekrar hazır kefir alıyorum ve sütle mayalıyorum.
Görüşlerinizi bekliyorum sağlıklı
bir yaşam diliyorum herkese.

bahar dedi ki...

ben sürekli kefir yapardım kefir taneleri çoğaldıkça herkese dağıttım.sevdiğim bir arkadaşımın annesi kefir tanesi yerine süte kefirin kendisinden koyarak mayalamış ve tutmuş şimdi bende öyle yapıyorum.kefir tanesi bulamayanlara büyük kolaylık ve mayalama işi çok kolay.aynı yoğurt yapar gibi kefirden bir miktar sütle ezilip ılık süte karıştırılır ılık karanlık bir ortamda mayalandırılır.

Adsız dedi ki...

arkadaşlar ben evde kefir üretiyorum doğal olara ilgilenenler bana email atabilirler murat-algac@hotmail.com

ZEHRA TAŞTAN dedi ki...

selamu aleykum arkadaşlar ben sultanbeyli/istanbulda oturuyorum çoğalan kefir mayası kargoyla göndercek plan varsa ihl2679@hotmailden bana ulaşırlarsa çok sevinirim

Adsız dedi ki...

KEFİR TANESİ İSTEYENLERE GÖNDERİLİR.İLKE ECZANESİ- ADANA-FİTOTERAPİST ECZACI AHMET İDRİS ULUTAŞ-O5379353475-