04 Nisan 2006

Isırgan otu


Bir arkadaşımın ablasının, arkadaşıma ve bana ısırgan otu göndermesi ile yıllar sonra ısırgan otu ile yeniden karşılaştım.
Isırgan ile ilk tanışmamız, çocukken bahçede oynarken arasıra bacaklarımızı dalaması (sanırım böyle deniyor) ile başlamıştı. Hep de duyardım, ısırgan otu şöyle faydalı, böyle iyi diye... Tamam faydalı da bu ısırgan nasıl pişirilir? Arkadaşıma sordum, ıspanak gibi pişirebilirsin, soğanla kavurabilirsin, haşlayıp derin dondurucuda saklayabilirsin (miktar biraz fazla da) dedi.
Ben de kolları sıvayıp, bu taze taze ısırganları ellerimi dalama pahasına ayıklayıp, yıkayıp süzgece koydum (sabunla yıkayınca ellerimin yanması geçti). Isırganları çok az su ile ısırganların diriliği geçene kadar haşladım. Biraz sıvıyağ ile soğanı kavurdum, haşlanmış ısırganları doğrayıp içine ekleyerek birlikte kavurdum. Sonra yufka ile bildiğiniz tepsi böreği şeklinde, aralarına harç sürerek üç yufkayı serdim. ısırganları yayıp üzerine bolca peynir (güzel bir peynir olursa börek de güzel oluyor)serpip, üzerine iki kat daha yufka ve kalan harcı üzerine boca edip önceden ısıtılmış fırında nar gibi kızarttım.
Börekler fırından çıkınca başka bir fırın tepsisi ile üzerini kapatınca börekler yumuşuyor ve daha güzel oluyor.
Çok leziz böreklerim oldu. Isırgan otu bulursanız deneyin. Böreği yaptıktan sonra (biraz geç oldu ama) ısırganın faydalarını merak edip biraz araştırdım. Faydalarını işte buradan okuyabilirsiniz. Meğer ne faydalı bitkiymiş. Eşime de bunun tohumundan bulup bahçemize ekelim dedim.

13 yorum:

ipek [mail adresimden ulaşın] dedi ki...

Merhaba Hülya'cığım, ısırgan tohumu çekilmiş halde satın alınıp,bu her sabah aç karnına bir çay kaşığı bal ve bir çay kaşığı ısırgan tohumu iyice karıştırılıp içilirse,bağışıklık sistemini güçlendiriyor.Bunu ,ilaçlarla başaramayıp doktor izni ile bu kadar doz her gün düzenli kullandığımızda ,bağışıklık sistemi ile ilgili değerlerin bir ay içinde ,nasıl da yükseldiğini görünce çok mutlu olmuştuk.Tavsiye ederim.

ycurl dedi ki...

Yilar once nem yaptiginda 'isirgan otlu borek mi olur' demistim. Tadi hala aklimda. Buralarda bulamam ki o bahcede yetisen ve 'cocuklar gitmeyin isirgan otlarinin yanina' denilen yabani otu :)

Safran dedi ki...

Isırganın çayını kullanırım ben çok faydalı, ama börek yapmak hiç aklıma gelmemişti, ellerine sağlık sevgili Hülya, yıkama aşaması biraz meşakkatli anlaşılan ama sonuç çok çok hoş görünüyor...

Betul dedi ki...

Ellerinize saglik, ne guzel bir tesaduf..Merak ediyordum nasil oldugunu..Soganli sulu yemegini gormustum, benim gibi bir ot-obur icin bile korkunctu, bir de bamyaya uzar derler..Hem sanirim boylesi daha saglikli vitaminlerini kaybetmemesi acisindan..

begüm dedi ki...

Hülya Hanım günaydın,

Günlerdir iş yoğunluğu misafirler derken siteleri ziyaret edemedim. Isırgan otunu börek yapmak iyi fikir belki böylece çocuklar da yer bu faydalı bitkiyi. Isırgan Ankara'da büyük manavlarda hep bulunuyor.Ellerinize sağlık...

Sevgiler
Begüm

Serpilce dedi ki...

Sevgili Hülya Hanım,
Ellerinizi dalama pahasına da olsa bu güzel böreği bizimle paylaştığın için sağol.
Ellerine sağlık.Ispanak yerine ısırganla yapmak çok iyi bir fikir.Isırganın kanseri bile yendiği söylenir.
Sevgiler.

berrince dedi ki...

Isırgan otunun faydasını o kadar çok duyduğum halde hiç denemedim. Paylaşımınız ve bilgiler için teşekkürler.
Sevgiler,

Elifce dedi ki...

Merhaba Hülya ablacığım, öncelikle çok leziz bir görüntü olmuş kokusu burnuma geldi diyorum çünkü benimde anneciğimin böreği fırında püfür püfür kokusu geliyor.
Bizler ısırgan otunu çok kullanırız annem artarsa hemen gözleme içine yapar.Hatta ısırgan otunu kavurup yumurtalarız çok güzel olur :)

Adsız dedi ki...

merhaba ,evet çocukluğuma döndürdünüz beni,ısırgan dalardıda kırmızı kabarcıklar olurdu kolumuzda bacağımızda..kaşıntısından duramazdık,ellerinize sağlık .
peri

sennur dedi ki...

Sevgili Hülya,
Anneanem, senede bir kez ısırgan yenmeli der, baharda toplar, (İstanbul'da öyle bol yeşil alan vardı ki) ıspanak, semiz otu gibi pişirirdi. Beni çocukluğuma götürdün.
Sevgiyle kal.

candan dedi ki...

Isırganı çok seviyorum.Özellikle bu mevsimde bulunabilirse ısırgan ve hindiba doğal detoks bitkileri:)))Böreği yapacağım ben daha çok omlet şeklinde tükewtiyordum bol biberli biraz burukluğunu alıyor:))) Sevgiler:)))

SeSa dedi ki...

slm. ısırganı temizlerken eldiven kullanırsanız dalamz :) iyi günler

Canan dedi ki...

ne muhteşem bir bitkidir bu ısırgan..sabah için böreğini yaptım şimdiden ,faydalarına bir göz atayım derken size de yazayım dedim..bana göre otlu böreklerin içinde lezzet olarak en baştadır ısırgan..faydaları zaten saymakla bitmez.cocukluğumda komşu teyzemizin; ısırganlı börekten ye kızım bak tadını unutmazsın demesiyle tanışmıştım o muhteşem tadıyla..iyi ki tatmışım.ben börek yaparken ısırganı kavurmuyorum..ayıklayıp temizledikten sonra ince kıyıp biraz tuz serpip ovuyorum biraz suyunu sıkıp içine yumurta yağ ekleyip çiğden harç hazırlıyorum.bana daha cok lezzetli geliyor birde öyle denemenizi tavsiye ederim..afiyet bal şeker şifa olsun..