07 Mayıs 2006

Şehriyeli Salata - Biberiyeli Focaccia - ve bir deneme

Geçtiğimiz hafta günlük işlerin yoğunluğundan bugün-yarın derken hafta sonunu bulmuşum. Mayıs ayının 8'i olmuş (yani 7 dakika sonra olacak) ve ben Mayıs ayında hiç yazmamışım...
Hafta içinde annemde yediğim ve çok beğendiğim bir salata tarifi ile başlamak istiyorum. Tarif Nilüfer Abla'dan.

Şehriyeli Salata



Malzeme:
½ paket lunch&dinner iri şehriye
1 paket mantar
2 havuç
1 kabak
2 kırmızı biber
maydanoz
sızma zeytinyağı
½ limon suyu
kekik, tuz, pul biber, karabiber

Yapılışı:
1. Kabak ve havuçlar kazınarak az tuz atılmış kaynar suda haşlanır. Çok yumuşak olmamalı.
2. Mantarlar yıkanır ve limon suyuna atılır. Dilimlenir ve bir kaşık zeytinyağında, hızlı ateşte sotelenir. Tuz ve karabiber eklenir.
3. Kabak ve havuçları haşladığımız suya birkaç damla da zeytinyağı ekleyerek, şehriyeler 8 dakika haşlanır (sürenin aşılmaması önerilir. biraz diri kalmalı). Ara sıra karıştırarak yapışmaması sağlanır.
4. Kırmızı biberler ince doğranır. Kabak ve havuçlar da küçük doğranır.
5. Bütün malzemeler karıştırılır. Kekik (çok fazla olmamalı, kokusu baskın olabiliyor), ince doğranmış maydanoz, tuz, pul biber, limon suyu ve sızma zeytinyağı arzuya göre eklenir.


Biberiyeli Focaccia

Bu tarif Şubat 2005 tarihli House Beatiful dergisinden... Ne zamandır denemek istiyordum. Küçük kalpli ve çiçekli ekmekcikler. Ben hamuru yoğurup açtım, Oya da kalıpla kesti ve üzerini yağladı. Yani bir ana-kız üretimi...

Malzeme:
30 gr. yaş maya
180 ml. ılık su
500 gr. un
4 yemek kaşığı sızma zeytinyağı
1 çay kaşığı deniz tuzu
2 yemek kaşığı taze biberiye (ben kurusunu kulandım)
Yapılışı:
Ilık suda maya eritilir. Büyükçe bir kasenin içine konan una önce zeytinyağı, sonra mayalı su ve tuz eklenip yumuşak bir hamur alıncaya kadar yoğurulur (ben hamuruma biraz daha su ekledim). Üzeri nemli bir bezle örtülerek bir saat sıcak bir yerde dinlendirilir. Mayalanan hamur tekrar iyice yoğurulup açılır. Kalıpla parçalar kesilir (tarifte kalpli kalıp kullanılmıştı ama ben bahar ayına uygun olsun diye çiçekli kalıpları da kullandım). Üzerine zeytinyağı sürülür ve biberiye serpilir. Yağlı kağıt yayılmış veya yağlanmış tepsiye dizilir. Rengi altın sarısı olana dek pişirilir.

Bu hamurdan iki tane de büyük ekmek yaptım. Yani büyükçe bir komposta kasesi kadar yuvarlayıp, üzerine kalpli hamur kondurdum. Ertesi gün bunu ne yapacağımı düşünürken, az önce yapmış olduğum kıymalı-patatesli poğaçanın artmış içi aklıma geldi. Ekmeğin üzerinden bir kapak kestim. İçini boşalttım (bunu da kurutup galeta unu yapacağım). İçine kıymalı-patatesli harcı koyup mikrodalga fırında ısıttım. Fırında da olur. Bunu sonra bir de kuzu etli bir içle kebap tarzı denemek istiyorum.

21 yorum:

begüm dedi ki...

Hülya Hanım günaydın

Haftasonu ne güzel şeyler yapmışsınız böyle... Şehriyeli salataya bayıldım rengarenk... Ellerinize sağlık. Artık döndüm sık sık görüşürüz.

Sevgiler
Begüm

armeda dedi ki...

Merhaba Hülya hanım bir mayalı hamurdan nekadar çok çeşit yapılabiliyor değilmi?Hepsi harika olmuş.Şehriye salatasıda yememiştim çok iştah açıcı ellerinize sağlık sevgiler

Burcu dedi ki...

Hülya'cığım sana tek bir sözüm var; HARİKASINNNN! Her biri ayrı güzel, rengarenk, cıvıl cıvıl. Aynı senin gibi. Öpüyorum.

Safran dedi ki...

Sevgili Hülya ellerine sağlık, ne kadar güzel şeyler üretmişsiniz Oya ile, ikinizin de ellerine sağlık, hele o tencere biçimli, kapaklı ekmeklere bayıldım muhteşem görünüyor, sevgiler :)

Defne dedi ki...

Bayildim ben bu ekmeklere, harika gorunuyorlar. Sehriyeli salata ise tam bir renk cumbusu. Ellerine saglik.
Sevgiler.

sennur dedi ki...

Sevgili Hülya,
Şehriyeli salatanın görünüşüne bayıldım. İlk fırsatta deneyeceğim. Ekmekler de çok güzel görünüyor...Ellerineze sağlık, afiyet olsun.
Sevgiyle kal.

Adsız dedi ki...

Şehriyeli tarih çok ilginç, bende evdeki fazla miktardaki şehriye için değişik tarifler istiyordum çünkü sadece pilavlarda kullanıyorum. En kısa zamanda deneyeceğim inşallah.

Naile
http://www.blogcu.com/aintabsofrasi

Burcu dedi ki...

Sehriyenin domatesli yapilan pilavini severim ben ama salatasini hic yememistim, cok ilginc. :) Yalniz son ikisi, hamur-mamur oldugundan bayildimmmmmm :)

Tuz ve Biber dedi ki...

Hepsi nasıl da güzel ve lezzetli görünüyor aman Allah'ım!
Bayıldım..! ellerine sağlık..
Sevgiler..
Evren

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Hülya; Görsel açıdan da çok güzel şeyler yapıyorsun. Şehriye salatasını süzme yoğurt ve dereotu ile yapıyoruz biz, o da çok hoş oluyor. Aşağıdaki ekmekler al beni diyor,iştah açıcı. Ellerine sağlık. Sevgiler

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Hülya; Görsel açıdan da çok güzel şeyler yapıyorsun. Şehriye salatasını süzme yoğurt ve dereotu ile yapıyoruz biz, o da çok hoş oluyor. Aşağıdaki ekmekler al beni diyor,iştah açıcı. Ellerine sağlık. Sevgiler

vintage biscuit dedi ki...

hiç görmediğim tatmadığım tarifleri görmek çok hoşuma gidiyor . biraz öncede aynen böyle oldu . ve sayende yeni şeyler deniycem :)))

Mutfakta Zen dedi ki...

hülya'cigim,
ben focaccia'ya bayilir ama hiç de yapmam iyi mi? çok zaman oldu yapmayali.. rastlayinca yerim ama.
ellerine saglik..
tijen

candan dedi ki...

Hülyacım merhaba şehriyeli salata super biberiyeli focaccia super tarifler teşekkürler tam benlik.
anneler gününüzüde kutluyorum.sevgilerimle

akçahan dedi ki...

Ellerine sağlık, hepsi harika görünüyor. Pizza ve piyazın yorum kısmına yazmıştım ama, picaso programı hakkında ek bilgi verebilirmisin. Sevgiler.

didem şahin dedi ki...

merhabalar,
şehriyeli salatayı en kısa zamanda deneyeceğim.daha önce kuskus marnasıyla yapıyordum ama lunch anad dinenrin bu şehriyesine bayılırım hemen alıp deneyeceğim.elelrinize sağlık.
anneler gününüz kutlu olsun sevgilerimle

Nezaket dedi ki...

Hulya hanim cok guzel olmuslar hepside, ellerinize saglik. Hele kalpli focaccialara bayildim. Uzeri kalpli ekmeklerinizin icinde eger disi yeterince sertse tabi corba bile servis edebilirsiniz. Sevgilerimle

berrince dedi ki...

Anneler gununuz kutlu olsun.
Sevgiler,

Hülya YILMAZ dedi ki...

sevgili blog arkadaşlarım, bilgisayarımın kablosuz internet bağlantısında son günlerde sık sık sorun yaşamaya başladım. bu nedenle internet kullanımım çok sınırlı. bu nedenle birçok şeye zamanında yanıt veremiyorum.
gelelim notlarımıza...

sevgili Begüm bir döndün, pir döndün. hoşgeldin. benim laptop'ımın azizliğine uğramazsam sık sık görüşeceğiz inşallah.
Arzu'cum, mayalı hamurlara çok alıştım. başlangıçta korkuyordum ama bence daha kolay. şehriyeli salatayı da mutlaka denemelisin.
Burcu'cum çok teşekkürler.
Safran'cım, Oya artık dersleri izin verdiği sürece mutfakta. tencere şeklindeki ekmekler denemeydi ama içinde etli kebap ve çorba ikram etmek için çok ideal oldular.
Defne'cim, ekmekler çok şirin oldu gerçekten.
Sevgili Şennur, senin yemeklerle pek aran yok ama salatalarla aran iyi galiba. o zaman bu salatayı bir dene bakalım sevecek misin?
sevgili anonymous, bu şehriye değişik. iri şehriye ama bildiğimiz şehriyeden de olur. biraz küçük oluverir.
Sevgili Burcu, bence annenle birlikte deneyin. eminim seversiniz.
Evren'cim çok teşekkürler.
Nazlı'cım, bende süzme yoğurt ve dereotunu deneyeim. sarımsak yok mu?
sevgili vintage biscuit, iyiki bu bloglar var. birbirimizden öğrenecek ne çok şeyimiz varmış...
Tijen'cim, sen bunlardan artık Maya'ya yaparsın...
Candan'cım, nerelerdesin. gözlerim yollarda kalmıştı. teşekkür ederim.
Semanur'cum, http://picasa.google.com/ adresinden ücretsiz download ediyorsun. Bu program bilgisayarındaki tüm resimleri kendi içinde dosyalıyor ve resimler üzerinde oynuyorsun, kolaj yapabiliyorsun. bir sorun olursa hulyayilmaz@gmail.com
'a mail at daha ayrıntılı açıklarım.
Didem'cim kuskus yerine bunu dene, pişman olmazsın.
Nezaket'cim, haklısın. ben de düşündüm içinde kırmızı mercimek çorbası nasıl güzel olur diye. daha önce buna benzer ama kepekli bir ekmek içinde yemiştim. ama o gün aceleye geldi. yapacak zamanım yoktu. bir kez daha deneyeceğim.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Berrin'cim, ben yazarken mesajın gelmiş görmemişim. teşekkür ederim. senin ve tüm annelerin kutlu olsun.

Binnur/Nehir dedi ki...

Hülyacım,
şu kapaklı tencere modeli hamur işine bayıldım bayıldım.
Focacciaları ben de cok severim, bir iki de denemem oldu (ekmek makinesinde , o şekil ile uğraşılmadan türü) ancak yok yok, illaki şekillisi güzel :)
Ellerine sağlık.