16 Ağustos 2006

Güveçte türlü - Mayalı poğaça

Yaz geldi geçiyor, mutfak tadilatıydı, tatildi, Ozan'ı görmeye gidelim derken bir "türlü" bile yapmamışım. Yaz türlüsü de bir başka güzel olur. Hele güveçte.
Benim malzemelerim pek ölçülü değil, evde kalan sebzeleri değerlendirdim ama göz kararı ölçü de yazmaya çalışacağım. Aslında ölçünün pek bir önemi yok. Önemli olan evde kalan tek tük sebzelerden leziz bir yemek yapmak.

Malzeme:
½ kg. kuzu kuşbaşı et
2 kuru soğan
3-4 diş sarımsak
2 domates
200 gr. kadar taze fasulye
2 küçük patlıcan
2 küçük kabak
2 büyük patates (bizim bahçenin küçük küçük patatesleri vardı, ben onları kullandım)
3-4 yeşil biber
tuz
Yapılışı:
Fasulyeler biraz geç piştiği için yıkayıp, ayıklayıp çelik tencerede çok az su ile biraz haşladım. Kuşbaşı etleri teflon tencerede dörde-beşe bölünmüş kuru soğanlarla biraz soteledim. Yağ hiç kullanmadım. Etli yemeklerde yağ kullanmıyorum, etin kendi yağı yetiyor.
Etlerle soğanları güvecin dibine yerleştirdim. Patateslerin kabuklarını soyup kuşbaşı doğradım, kabakların kabuklarını kazıyıp kalın halkalar halinde doğradım ve patlıcanları önceden alacalı soyup, halka şeklinde doğrayıp tuzlu suda biraz beklettim.
Etlerin üzerine sırasıyla fasulye, patates, kabak ve patlıcanları dizip aralarına sarımsak ve biberleri serpiştirdim. En üstünede kabukları soyulmuş domates doğradım. Tuzunu ekleyip elektrikli ocak üzerine (ısısını daha kolay kontrol edebilmek için) aldım. Önce biraz yüksek ısı ile başlayıp, fokurdama sesleri gelince ocağı iyice kıstım (1'den 9'a kadar kademeli ayarlı ocakta 2 nci kademede), güvecin ağız kısmını aliminyum folyo ile kapadım ve ağır ateşte yaklaşık bir saatte güzel bir şekilde pişti. Servis yapılacağı zaman servis kabına ters çevirdim.
Tercihe bağlı olarak, sebzeler çok az sıvıyağda sotelenerek de eklenebilir.

Mayalı Poğaça
Mayalı poğaça çok sık yaparım. Genellikle de kıymalı ve patatesli. Bugün yine yapmıştım. Bunun tarifini isteyenler vardı. Hazır yapmışken fotoğraflayıp buraya yazayım istedim.
Malzeme:
5 su bardağı un
1 paket yaş maya
1 tatlı kaşığı tuz
1 su bardağı yoğurt
1 çay bardağı sıvıyağ
1 çay bardağı erimiş tereyağı veya margarin
1 yumurta
İçi için:
300 gr. kıyma
2 büyük kuru soğan
sıvıyağ
3-4 orta boy patates
tuz, karabiber, kırmızı pul biber
Yapılışı:
Büyükçe bir kabın içine un elenerek konur ve ortası havuz gibi açılır. Ortaya maya konarak ılık sule eritilir. Yavaş yavaş un ile karıştırılırken, yoğurt, sıvıyağ ve tereyağı, yumurta ve tuz eklenir. İyice yoğurulur ve kulak memesinden biraz daha yumuşak bir hamur yapılır.
Hamurun mayalanması için, kabın üzeri streçle kapatılır.
Bu arada soğan yemeklik doğranır ve kıyma ile birlikte ve biraz sıvıyağ ilavesiyle teflon tavada kavrulur. Kıymanın rengi dönünce kabukları soyulmuş ve yıkanmış patatesler minik küpler halinde doğranarak kıymaya eklenir ve ağır ateşte kavurmaya devam edilir (biraz da poğaça ile pişeceği için patateslerin çok iyi pişmesine gerek yok). Tuz, karabiber ve pulbiberle harmanlanır.
Mayalanarak kabarmış olan hamurun gazı çıkması için iyice yoğurulur.
Ceviz kadar parçalar alınır, içine kıymalı-patatesli iç konup kapatılır. Yağlı kağıt yayılmış tepsiye dizilir. Üzerine yumurta sarısı sürülür. Fırın 180-200 derece ısıtılır, bu arada poğaçalarımızın da tepsi mayası gelmiş olur ve sıcak fırında pişirilir.
Bu poğaçanın hamuru biraz yumuşak olduğu için şekil vermek zor, bu nedenle de görüntüsü çok iyi değil. Ama çok güzel, yumuşacık ve leziz bir poğaça oluyor.

12 yorum:

Adsız dedi ki...

Check out Full Frontal Nudes for the largest fully-searchable collection of free galleries on the net!

munevver dedi ki...

Hülyacığım,günaydın!Ben de bu yaz güveçte türlü yapmadım biliyormusun? Çok iştah açıcı duruyor.Mayalı hamur işleri zaten favorim.Her ikisi de pek güzel Eline sağlık...Güzel günler..

selin çağlayan dedi ki...

Merhaba, mayalı poğaça çok güzel bir tarif. Ellerine sağlık.

sevgiler, selin (www.selincaglayan.com)

Derya dedi ki...

İki lezzetle çok güzel, Güveçte türlüye bayıldım. keşke şu anda önümde hazır olsaydı, bir güzel yerdim vallahi:)
Derya

susam dedi ki...

Merhaba her iki lezzette nefis görünüyor ellerinize sağlık.Güveçte yapılan yemeklerin tadı bir başka oluyor çok seveyiyorum.görüşmek dileğiyle sevgiler.Özge

Oya Kayacan dedi ki...

Mayalı poğaça sanki peynirli açma gibi olmuş. Ne de güzel.

erva dedi ki...

Hülya ablacım güveçte pisirdiğin türlünün görüntüsü bir harika. Eminimki tadıda görüntüsü kadar süperdir... Ellerine sağlıkk

Serpilce dedi ki...

Güveçte pişirdiğin türlü ve mayalı poğaçan nefis olmuş,elerine sağlık.

Ayrıca,
Kandilin mübarek olsun,Allah herşeyi gönlünüze görev versin.

candan dedi ki...

hülyacım mayalı poğaça bana da çok değişik geldi acaba bu aralar unutuldummu diyorum:)
kandilinizi kutluyor hayıralara vesile olmasını diliyorum,
sevgilerimle

Hülya YILMAZ dedi ki...

Merhabalar, yorumlarınız için teşekkür ederim sevgili arkadaşlarım.
Yine birkaç gündür internetten uzak kaldım. Yaz geleli internete daha az vakit ayırır oldum. Aslında çoğunlukla mazeretim vardı. Kış aylarında daha aktif olunuyor galiba.
Hepinize mutlu ve sağlıklı günler...

damak tadı dedi ki...

Sevgili Hülyacım,
Senin ve ailenin kandini kutluyorum.Hayırlı kandiller olsun canım.

Mayalı poğaça ve güveç harika olmuş,görüntüde süper insanın iştahı açılıyor birden.Ellerine sağlık..

Sevgiler

damak tadı dedi ki...

Sevgili Hülya'cığım,
Sana ve ailene çok güzel bir hafta sonu diliyorum,umarım her şey gönlünce olur canım.


Sevgiler