31 Ocak 2007

Buğday Ruşeymili Ekmek

Bugün market alışverişi yaparken gördüm. Söke Un "Ruşeym İlaveli Un Karışımı" çıkartmış. Hemen alıp, eve gelir gelmez ekmek makinemde pişirdim. Çok güzel bir ekmek... Tavsiye ederim.
Burada asıl konu "buğday ruşeymisi" tabiki. Hiç duymamışım bugüne kadar. Ekmek pişerken, ben de bir taraftan internette dolanıp ne olduğunu öğrenmeye çalıştım. Aşağıda bu konuda edindiğim bilgiler var.
Lif değeri yüksek, tokluk hissi veren, lezzetli bir besindir."Buğdayın ruşeymi" dünyada "wheat germ" denilen, ülkemizde ise buğday taneciğinin en tepesindeki "cücük" olarak bilinen doğal E vitaminidir. Buğdayın kalbi ve hayat kaynağıdır. Vitamin E, folik asit, fosfor, thiamin, çinko, demir ve magnezyum gibi birçok besin kaynağı içerir. 1000 kg buğdaydan ancak 1 kg RU-SHEIM elde edilebilir.
E vitamini makbulü "doğal" olanıdır. Doğal, E vitamini şişelerinin üzerinde "wheat germ" yazar. Bu "wheat germ" denilen şey bizim bildiğimiz buğday taneciğinin en tepesindeki "cücük"tür. Buna "buğdayın ruşeymi" denir. Buğdayın kalbi, hayat kaynağıdır.
Buğday üç bölümden oluşur. Tepedeki o küçücük hayat kaynağı, bitki oluşmasını sağlayan ruşeym. Üzerindeki kabuk (kepek). Ve ruşeymin altında bulunan, tohum çimlenirken ruşeyme hayat veren gövde kısmı. Buğdayın içinde:
1. Karbonhidratlar,
2. Protein,
3. Yağlar,
4. Mineral tuzları,
5. Vitaminler, emzimler ve diğer bileşenler vardır.
Buğday olduğu gibi öğütüldüğünde bunlar da bütünü ile un olur. Ama genelde insanların beyaz un merakı yüzünden unu katlediyorlar. Unun beyaz olmasını önleyen, buğdayın kepeğini ve de daha önemlisi ruşeymi (embriyo'yu kökçük kalkancık'ı) ayırarak buğdayın sadece "dolgu kısmı" olan gövdesini öğütüyorlar.
Buğday ruşeymi tüm tanenin % 2-3’ünü oluşturur ve gıdalarda, kozmetikte aranan bir üründür. Geleneksel bir değirmen sisteminde ruşeym, kepek azaltma pasajlarında elde edilir.

23 yorum:

Funda dedi ki...

Yine çok güzel bilgiler vermişsin Hülyacım Sağol,
Ama bi kabahatin var şu aşure zamanı bi aşure tarifi vermedin Bekleyemedim başka yollarla yaptım, Çatal bıçakla yeniyor :(

Funda dedi ki...

Ayrıca nerelerdesin, özledik...

tata dedi ki...

Sagol Hülya'cigim, ben de sayende duydum bu kelimeyi. Buralarda cesit cesit unlar buluyoruz da türkcelerini bilmiyoruz.
Sevgiler

Funda dedi ki...

Pardon pardon, hastayım ateşten görememişim son paragrafı. Tabii Hülyacım, yarın ilk işim olacak,
Sevgiler...
Birde mail gönderdim mi dedin, o gelmedi ??

Funda dedi ki...

Görev tamamlanmıştır :))

Ev Perisi dedi ki...

Sevdiklerinizle mutlu ve huzurlu bir hafta sonu geçirmen dileğiyle...
Muhabbetle...

sennur dedi ki...

Sevgili Hülya,
Yeni bir un çeşiti ile daha sayende tanıştım, sağolasın. Ben pek ekmek işine takılmayanlardanım, hele esmer ekmeği hiç sevmiyorum, incecik upuzun bir çıtır francalayı hiç bir şeye değişmem. İyi hafta sonu dileklerimle,
Sevgiyle kal

dontworry dedi ki...

Merhaba Hulya,
Turkiye'de henuz hazir ekmek unlarindan alip denemedim, senin anlatimindan sonra cesaret geldi.
Genelde hep kendim yapiyorum ekmegimi cunku.
Ama senin yazindan sonra alip deneyecegim. Sonuctan haberdar edecegim seni.

Zeynep

meyraca dedi ki...

merhaba canım
seni geçkalmadımki de gördüm .meraklıyım ya geldim baktım..konu ekmek ben de meraklıyım ekmek makinam da var alıp yaparım.ama kendime çok kızdım.ben bir market manyağıyım reyonları tek tek gezer yeni ne var bakar ekmek için gitsem 5 poşetten aşağı çıkamam.ev de de 2 kişiyiz..pardon ya marketteydim ama niye görmemişim demek bu ara fazla gitmedim,kaçırmışım.sağol sayende gördüm bilgilendim yarın hemen alıp denemeliyim..
sevgiyle kal destan oldu ama..

Hülya YILMAZ dedi ki...

Funda'cım, bu aralar internete fazla zaman ayıramıyorum. Soruları yanıtlamışsın teşekkürler...
Tata'cım, belki sevmeyiz diye bir paket almıştım, bitti bile. Çok sevdik bu ekmeği. Sen oralarda bulabilir misin bilmem, mutlaka bir benzeri vardır.
Şükran'cım, sana da iyi hafta sonları dilerim. Burada kar var, oralar nasıl?
Şennur'cum bu kepekli ekmekden daha lezzetli. bir dene istersen. Hem de faydalı, bunu gözardı etme.
Sevgili Zeynep, evde beğenilmeyen denemeleimi buraya yazmıyorum. Sen bu ekmekten al, pişman olmazsın.
Meyraca merhaba, sayfama hoşgeldin. Sen de seneme sonucunu bildir bana. Bakalım senin düşüncelerin ne olacak bu konuda.

Sonia dedi ki...

Güzel bir haftasonu diliyorum. Sevgiler Sonia...

Mutfakta Zen dedi ki...

Sevgili Hülya,
Boyun fıtığı için çok çok geçmiş olsun diyorum. Aman bir an önce iyileş arkadaşım, ağrısı acısının yanı sıra, yaşamı da zorlaştırıyordur...
Tijen

munevver dedi ki...

Sana çok geçmiş olsun Hülyacığım,Taziye mesajın için teşekkürler.
Sevgiyle,nanelimon

sebboy dedi ki...

Çok geçmiş olsun acil şifalar diliyorum...
sayenizde ekmaek makinası alanlardanım. Bu unu da hemen deneyeceğim çok teşekkürler...
Yoğurt makinaları için ne düşünüyorsunuz...

sevgiyle...

Aybike Ceylan dedi ki...

Ellerinize saglik, ayrica bilgiler icinde cok tesekkurler. Sevgiler

İncik Boncuk dedi ki...

ben de geçen gün markette görmüştüm, merak etmiştim. bi alıp deneyeyim.

çok geçmiş olsun

hanimis dedi ki...

Ben de ilk gördüğümden merak etmiştim bu ruşeym ne diye.. Sağol verdiğin bilgi için. Bu arada not: Lezzet dergisi şubat sayısı bu ruşeym ilaveli un karışımını veriyor hediye olarak.

BurcuAşçı dedi ki...

merhaba hülya abla,
epey uzun zaman oldu ve cok özlemişim senin blogunu...harika olmus yeni hali ve bilgilerde çok guzel:)Bu arada ben burcudan inciler blogunu kimi nedenlerden dolayı iptal ettim, artık kahve kokusu'ndayım, beklerim:) boynun içinde geçmiş olsun, şimdi nasılsın?sevgilerle...burcu

Tuba dedi ki...

Cok gecmis olsun Hulya'cigim. Vverdigin bilgiler icin de cok tesekkurler. Bugun bilmedigim seyler ogrendim sitenden:)) Ayrica kendini tanitma yazina da cok sevdim, sevgilerle,

HULYA dedi ki...

Sevgili adaşım,
Ben de bir ekmek yapma makinesi almak istiyorum ama hangi markayı alacağımı bilemiyorum.seninkisi hangisi ve memnunmusun?Bu arada bu kelimeyi ilk kez senden duydum.Nasıl bir lezzet olduğunu da çok merak ettim.en kısa zamanda ekmek makinesi alıp denemek en büyük dileğim.bu arada hobi bloğuma çok sık yazamıyorum ama mutfak bloğuma da bekliyorum hiç gelmiyorsun(MUTFAKTA BİRİ Mİ VAR???)Kendine iyi bak.Sevgiler

Safran dedi ki...

Sevgili Hülya, tadı nasıl olur diye düşünüp alıp denememiştim, ilk iş gidip bir tane almak, sen beğendiğine göre muhakkak güzeldir, sevgiler :)

Ebru DEMİR dedi ki...

hülya hanım merhaba yazınızı okuduktan sonra internetten satılıyo mu diye araştırdım ve Bu sayfadaki Buğday Ruşeym ürününü buldum. acaba yazınızdaki ürün bu mu?? cevaplarsanız sevinirim.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Sevgili Ebru Demir,
bu sayfada tarifi verilen ruşeym katkılı ekmek unu. yani ekmek makinasında pişirilmek üzere üretilmiş unlardan. senin göndermiş olduğun linkteki ise yalnızca ruşeym. ve tabii çok daha faydalı. her türlü yiyeceğe karıştırarak kullanabilirsin.