20 Mayıs 2007

Gerebiç

İnternet ve bloglar, geleneksel yemek kültürümüzü gelecek nesillere taşımak konusunda uygun bir platform. Gerek yemek, gerekse de elişlerinin bloglarda sergilenmesi bu amaca çok iyi hizmet etmekte.

Yöresel yemekleri hem yemeyi hem de becerebildiğim ölçüde denemeyi çok isterim. Bu kez de "gerebiç" denedim. Aslında uzun süredir denemek istiyordum ama gerebiç kalıbım yoktu. Kalıpsız tabiki olur ama eksik olur! Geçtiğimiz hafta uğradığım bir organik ürün satan mağazadan bu gerebiç kalıplarını buldum. Altın bulsam bu kadar sevinmezdim...

Bugün de daha önce tarif defterime yazdığım (nereden aldığımı yazmamışım, bir TV programındandır sanırım) bir gerebiç tarifini denedim.
Ben çok beğendim. Çok tatlı olmaması ve içine konan baharatların hoş aroması, bana "niye daha önce yapmadım" dedirtti.

Malzeme:
2 yumurta
125 gr. tereyağı (oda ısısında)
1 çay bardağı zeytinyağı
1 çay bardağı yoğurt
1 çay bardağı irmik
3 yemek kaşığı pudra şekeri
1 paket kabartma tozu
1 çay kaşığı mahlep
aldığı kadar un

İçi İçin:
1 su bardağı iri çekilmiş ceviz
1 yemek kaşığı hindistan cevizi
1 yemek kaşığı susam
1 yemek kaşığı tarçın
1 yemek kaşığı pudra şekeri
1 çay kaşığı zencefil

Yapılışı:
Hamur malzemelerinin hepsi karıştırılır ve un azar azar eklenerek, yumuşak bir hamur yapılır. Hamurdan ceviz büyüklüğünde parçalar alınıp, el ile tabak gibi açılır. İçine bolca iç konup, bohça gibi kapatılır. Kapatılan taraftan tutarak gerebiç kalıbına bastırarak şekil verilir ve yağlı kağıt yayılmış tepsiye dizilir.
170 derece önceden ısıtılmış fırında rengi hafif pemleşinceye kadar pişirilir.
Çıkınca üzerine pudra şekeri elenir ve servis tabağına alınır.

Not: Kurabiyeler hamur halindeyken, kalıbın izi çok belirgindi ama pişince yani kabarınca izler belli belirsiz kalmış.

15 yorum:

YELDA AKSU dedi ki...

Ellerine saglik, nerden aldin kaliplari, bende cok istiyorum...

funda dedi ki...

Ellerine sağlık Hülya'cığım,
Yöresel tatları ben de çok merak eder ve severim, sayende yeni bir şey duydum ve gördüm, bir gün de tadarım...
Sevgiler...

ycurl dedi ki...

Hulya hanim,
Bir seyi merak ediyorum. Gerebic mi Kerebic mi? Ayni kaliplardan annemde de var ama bana vermeye kiyamadi. ;) Sanirim bu kurabiyeleri yapamayacagimi dusundugu icin olsa gerek. Ellerinize saglik.

Hülya YILMAZ dedi ki...

Yelda'cım Koru sitesindeki mesa plaza içinde aggroland diye bir yer var. oradan aldım.
Funda'cım ne zaman istersen sana yaparım.
sevgili ycurl,buna gerebiç, kereviç, kerebiç ve hatta yörelere göre farklı isimler veriliyormuş. ben de gerebiç diye duymuştum, bunu kullandım.
bence annenin kalıplarına el koy. bu kurabiyeleri yapması çok kolay.

sennur dedi ki...

Canım her yörenin ne değişik mutfağı var. Ülkemiz bu konuda da derya gibi. Ben irmik giren hiç bir şey yiyemiyorum (çocukluktan kalma bir şey, helva ile ilgili bir takıntı) Kalıplar çok ilginç. Tupperware in de buna benzer kalıpları var
İyi hafta diliyor, öpüyorum
Sevgiyle kal

bocuruk dedi ki...

Sevgili Hülya,
Tarif çok ilgimi çekti. En kısa zamanda denemek istiyorum. Ellerine sağlık:)
Sevgilerimle...

aslı dedi ki...

Hülya'cım bende buna benzer bir yöresel baharatlı bir tat denedim gerçekten çok lezzetli oldu eminim seninkide öyle olmuştur o baharat kokusu daha pişerken öyle bi büyülediki bizi pişmesini zor bekledik ,ellerine sağlık....

Aybike Ceylan dedi ki...

Sevgili Hulya'cigim,
Ellerine saglik, kurabiyeler nefis gorunuyor. Kaliba gelince bende bakmak istiyorum, cok guzel olmus, tekrar ellerine saglik.
Sevgilerimi gonderiyorum, gorusmek umuduyla.

Ev Perisi dedi ki...

Adını duyduğum tadına bakamadığım bir kurabiye ellerine sağlık sevgili hülya...
Tadına bakmak için sabırsızlanıyorum en kısa zaman da denenmeli;))

HULYA dedi ki...

Sevgili adaşım,
Bir süredir nete giremiyordum.Bu yüzden yorumlarım gecikmeli oluyor.Bu kalıplar ne kadar güzelmiş böyle.İzmir'de nerde bulabilirm acaba?:un kurabiyesi gibi birşey oluyorlar sanırım.ellerine sağlık.Sevgiler

Nicomedian-Şefika dedi ki...

Merhaba Hülya,
Ben bu kalıplara bayıldım. Plastik kurabiye kalıbı yerine doğal tahta kalıplar kullanmak daha sağlıklı gibi görünüyor. İstanbul'da nerelerde olabilir? Bilen varsa yazabilir mi?
Ben de senin gibi yöresel tatları denemeyi sevenlerdenim. Ne iyi etmişsin de bu yöresel tarifi yazmışsın.
Sevgiler.

berrince dedi ki...

Merhaba,
Gerbiç kalıbını sağolsun bir arkadaşımız Antep ten getirmişti bana. Gerçekten güzel bir tat. Denenmeye değer. Yuvarlak olandan da almak isterim dogrusu. Ben de bakayım organik ürünler satan mağazalara belki şansım vardır başka desenlisini alırım :)
***
Bu arada ben artık berrince.blogspot tan www.berrince.com a geçtim. Rica etsem sitendeki adres linkimi değiştirebilir misin?
Sevgiler,

Nalan Kaplan dedi ki...

Eline sağlık Hülya ,benimde denemek istediğim bir tarif geçenlerde antepli bir komşuma ısmarlamıştım bu kalıplardan ama unutmuş maalesef o yüzden denemem ertendi.Sevgiler...

Selen dedi ki...

Sevgili Hülya,
Ben bu kaşıkların benzerini ve kurabiyeleri kömbe adı altında görmüştüm ilk kez. Bunlar farklı mı yoksa aynı kaşığın iki adı mı var? Ellerine sağlık

Adsız dedi ki...

selamlar,
bende 2,5 sene boyunca adana da yasadigim icin biraz bilgim var bu kaliplarla ilgili.adana ,mersin,osmaniye ve civarinda bulabilirsiniz bu kaliplardan. yanliz ben adanali bir komsumda yemistim ilk kez tarif ve kalip ayni ismi farkliydi.mamur diyorlardi adina.

kerebic ise mersin ypresine ait bir tatli.icinde ceviz veya samfistigi bulunan kurabiyelerin uzerine beyaz sekerli bir kopuk konularak yeniliyor ki tatliya lezzetini veren de bu kopuk.

kombe ise adana ve civarinda ozellikle bayramlarda yapilan.bazi firinlarda da satilan,uzeri susamli,icerisinde yogun tarcin tadiyla birlikte baska baharatlarinda bulundugu cok guzel bir kurabiye.

bu kaliplari ayni zamanda arabistan ve civari ulkelerde de bulabilirsiniz ki,ben su an kuwait de yasiyorum ve buradan aldim kalipbimi bende.
burada da icine hurma konularak yapiliyor bu kurabiyeler.ismine de mamoull deniyor.
aynisini mersinli bir arkadas da ay sekli vererek yapiyor du,iskenderunda ise sirf bu hurmali kurabiyeleri yapan kucucuk bir pastane bile var.

paylasmak istedim sevgilerimle
leyla